"Setiap Yang Hidup Pasti
Merasakan Mati”
Bagi
kebanyakan masyarakat Melayu, wajib bagi mereka menuruti kaedah pengkebumian
berasaskan garis panduan al-Quran dan as-Sunnah dan diselitkan dengan sedikit
adat-adat kemelayuaan.
Pertamanya,semasa
berlakunya kematian, keluarga si mati akan menghebahkan kematian kepada imam
atau siak yang berada di masjid seterusnya masyarakat sekitar. Hal ini
bertujuan mendapatkan pertolongan daripada orang yang lebih arif untuk
menguruskan jenazah si mati.Di samping itu,untuk menghebahkan kematian si mati.
Mayat tersebut akan diletakkan di
ruang tengah rumah dan dibaringkan serta ditutup dari kepala hingga ke kaki
dengan sehelai kain. Kepalanya dihadapkan ke arah kiblat dan kedua-dua
tangannya pula dikiamkan iaitu tangan kanan ditindihkan atas tangan kiri ke
dada. Orang yang menziarah si mati akan menyedekahkan ayat-ayat suci Al-Quran.
Pada kebiasaannya di hadapan mayat itu, diletakkan sebuah tempat bara dan
kemenyan akan dibakar. Tambahan pula,Semasa mayat masih berada di dalam rumah,
sebarang jamuan tidak akan diadakan. Mayat tersebut juga perlu dikebumikan secepat
yang mungkin.
Kemudian, mayat akan dibersihkan
melalui upacara mandi wajib (kecuali mati syahid). Proses
memandikan jenazah hanya akan dilaksanakan oleh kaum sejantina si mati.
Biasanya daripada kalangan keluarga si mati itu sendiri.Ianya meliputi
membersihkan seluruh bahagian badan si mati menggunakan kapur barus dan
mengeluarkan sisa-sisa perkumuhan dari tubuhnya.Ini kerana ianya sejajar dengan
tuntutan agama yang menyatakan bahawa si mati perlu bertemu dengan tuhannya
(Allah S.W.T) dalam keadaan bersih.
Selesai memandikan mayat, jenazah
akan dikafankan. Kafan disini mendukung maksud membalut badan jenazah
dengan aturan tertentu. Proses mengafankan melibatkan penggunaan kain
putih yang mencukupi beserta dengan tali, juga berwarna putih untuk mengikat
seterusnya mengukuhkan lagi balutan kain kafan tersebut.Balutan lapisan bagi
mayat lelaki ialh 5 lapisan manakala mayat perempuan 7 lapisan. Sesudah
jenazah dikafankan, ahli keluarga terdekat dan
muhrim dibenarkan mengucup mayat sebagai tanda penghormatan terakhir tetapi
disyaratkan air mata tidak menitis pada tubuh jenazah.
Sebelum jenazah dimasukkan ke
dalam keranda,seorang wakil atau waris si mati akan memberi ucapan ringkas dan
memohon ampun dan maaf bagi pihak si mati jika selama hayatnya beliau pernah
berbuat dosa terhadap seseorang. Wakil tersebut juga akan meminta supaya
mana-mana hutang si mati yang masih belum dijelaskan agar dapat dihalalkan
ataupun si penuntut boleh menuntutnya pada waris si mati. Sebelum keranda
diusung, ahli keluarga terdekat akan lalu sebanyak tiga atau tujuh kali dibawah
keranda tersebut supaya mereka tidak terasa rindu pada si mati. Walau
bagaimanapun adat lalu di bawah keranda ini tidak lagi dilakukan oleh
masyarakat Melayu pada hari ini. Selepas
itu jenazah akan dimasukkan ke dalam keranda dan diusung ke tanah perkuburan.
Kaum lelaki digalakkan menghantar jenazah hingga ke kubur, sebaliknya kaum
wanita kurang digalakkan kerana dikhuatiri akan meratapi kematian tersebut.
Tangisan dan ratapan yang berlebihan terutamanya di tanah perkuburan tidak
digalakkan dalam Islam (Ahmad Fahmi
Irsyad bin Aziz Azmi)
Sebelum dikebumikan jenazah akan
disolatkan di masjid atau surau yang berhampiran dahulu sebelum
dikebumikan. Selesai sembahyang mayat, biasanya diedarkan sedekah berupa
wang atau benda contohnya seperti kain pelekat kepada mereka yang telah
menyembahyangkan mayat itu.Selesai sahaja solat mayat,mayat dengan kerandanya
itu akan dibawa dan dimasukkan ke dalam kubur yang disedia.Sebelum ditimbus
kubur itu, siak masjid atau sesiapa akan turun ke dalam kubur membuka papan
tutup keranda itu dan mengerengkan mayat itu serta membukakan ikatan di kepala. Kepala mayat akan disendal dengan tanah yang telah dikepal-kepal dan
selepas diazankan di telinganya.
Selesai kubur itu ditimbus, dipacakkan sebatang ranting pohon sebagai tanda
untuk memacakkan batu nesan pada kemudian hari. Dua batang batu nesan
tertulis nama, tarikh lahir dan juga tarikh kematian akan dicacak di atas kubur
sebagai tanda.
Seterusnya upacara membaca talkin
dan membaca doa kepada si mati akan dijalankan oleh tuan haji, lebai atau tuan
alim. Selepas talkin dan doa habis dibaca, air akan disiram di atas kubur si
mati dari bahagian kepala sampai ke bahagian kaki sehingga habis. Kemudian
bunga rampai pula ditabur .
Biasanya selepas kematian si
mati,kenduri arwah dan doa selamat akan diadakan oleh keluarga si mati selepas
jenazah selamat dikebumikan. Ia diadakan pada hari pertama, ketiga, ketujuh,
keempat puluh empat atau keseratus hari. Tujuannya adalah untuk mendoakan
kesejahteraan si mati yang berada di alam barzakh. Ada juga masyarakat
Melayu yang melakukan adat turun batu iaitu menimbus kubur si mati dengan
batu-batu kecil dan membina pagar kecil di sekeliling pusara tersebut selepas
seratus hari seseorang itu meninggal dunia.
Izinkan saya unutk copy sebgai rujukan sivik saya. TQ
ReplyDeleteThank you! Boleh copy tak? for my PSK's folio :( !
ReplyDeleteSalin ahhhh. Senang btul copy
Deleteizinkan saya untuk gunakan blogpost ni sebagai reference untuk assignment saya ye. terima kasih
ReplyDeleteBagusnya entry ni :) Sebagai rujukan dan ilmu untuk Ggenerasi akan datang
ReplyDeleteizinkan untuk copy sebagai rujukan . terima kasih :)
ReplyDeletenice info. may i have your permission to copy this for reference for my assignment. thank you
ReplyDeleteizinkan sy copy ya
ReplyDeleteMohon izin untuk saya copy
ReplyDeleteterima kasih atas info yg dikongsi
ReplyDelete